Voorwaarden voor het gebruik van Klarna Services

Deze voorwaarden zijn van toepassing tussen Klarna Bank AB (publ) ("Klarna") en jou wanneer je gebruikmaakt van diensten en toepassingen van Klarna zoals beschreven in deze voorwaarden (de "Diensten"). Je schrijft je in voor de Diensten door deze voorwaarden te aanvaarden. 

Beschrijving van de Diensten

Voor Klarna is winkelen niet alleen het vinden van leuke spullen en het betalen ervan - het gaat ook om het genieten van een geweldige winkelervaring in jouw favoriete winkel, een state-of-the-art-app, en nog veel meer. Simpel gezegd, geweldige gebruikerservaring, zowel voordat als nadat je jouw aankopen hebt gedaan. Deze termen leggen in meer detail uit wat dit betekent. Houd er rekening mee dat er aanvullende voorwaarden van toepassing kunnen zijn op een specifieke betaalmethode als je ervoor kiest om je betaling te doen door gebruik te maken van een van betaalmethoden die door Klarna worden aangeboden. 

1. AUTOFILL

Om ervoor te zorgen dat je een frictieloze winkelervaring hebt, slaan we informatie over je op en gebruiken we die informatie om verschillende formulieren automatisch in te vullen met jouw gegevens. Hierdoor bespaar je tijd en kun je je concentreren op belangrijkere zaken dan het steeds opnieuw invullen van dezelfde informatie. Dit werkt als volgt.

Autofill door het invoeren van gedeeltelijke persoonsinformatie

Tijdens de interactie met Klarna kunnen wij om informatie over u vragen, zoals naam, adres, telefoonnummer, e-mail of geboortedatum. Wij slaan deze informatie op in onze systemen zodat je, wanneer je naar ons terugkeert of gebruikmaakt van onze betaalmethoden, slechts één of twee van deze elementen (zoals e-mail en postcode), of een persoonlijk identificatienummer (afhankelijk van het land) hoeft te verstrekken om de overige velden met je andere gegevens te kunnen vullen.

Autofill via een Klarna-cookie

Een andere manier van autofill is dat we een cookie op je apparaat (computer, tablet, mobiele telefoon, etc.) plaatsen. De cookie wordt gebruikt om je gegevens op te slaan en zal ons helpen deze gegevens automatisch in te vullen wanneer je met Klarna koopt.

Je kunt er ook voor kiezen om je gegevens zoals naam, adres, telefoonnummer, e-mail, geboortedatum, persoonlijk identificatienummer, of creditcardgegevens te laten opslaan bij Klarna. Als je dat doet zullen we de cookie gebruiken om deze gegevens van Klarna op te halen en de cookie helpt ons dan om deze gegevens automatisch in te vullen als je met Klarna shopt.

Door deze voorwaarden te accepteren geef je Klarna toestemming om deze cookies op je apparaat op te slaan. Voor meer informatie over ons gebruik van cookies, verwijzen we je naar onze Cookieverklaring.

Autofill uitschakelen

Als je geen gebruik wilt maken van de Autofill-functie kun je contact met ons opnemen en zullen wij dit uitschakelen. Je kan het ook uitschakelen via de Klarna App of door je autofill-instellingen aan te passen tijdens het aankoopproces. Je kunt op elk gewenst moment alle cookies op je apparaat verwijderen, waardoor ook onze cookies verwijderd worden.

Autofill bij het winkelen direct vanuit de Klarna App

Wanneer je rechtstreeks vanuit de Klarna App winkelt, kunnen wij je gegevens automatisch invullen op de site waar je winkelt. Dit wordt mogelijk gemaakt doordat je bent ingelogd in de app en wij weten dat jij het bent die aan het winkelen is. 

Vooraf geselecteerde favoriete betaalmethoden

Om je winkelervaring nog beter te maken kan Klarna, op basis van eerdere aankopen, vooraf de betaalmethode selecteren die volgens ons je voorkeur heeft. Je hebt wel gewoon toegang tot andere betaalmethoden indien je liever op een andere manier betaalt dan de methode die wij voor je hebben voorgeselecteerd.

2. KLARNA APP

De Klarna App, te downloaden via je appstore of beschikbaar als webversie via onze website, is jouw hub voor al je Klarna-aankopen en alle andere geweldige functies die Klarna biedt. Door gebruik te maken van de Klarna App kun je aankopen betalen, je pakket volgen en nog veel meer dingen. Sommige van deze functies worden geactiveerd door de app te downloaden of in te loggen via het webportaal, terwijl andere door je kunnen worden geactiveerd na het inloggen. De layout en de beschikbare functies in de app kunnen verschillen per land, afhankelijk van welk land je kiest. Klarna werkt de Klarna App voortdurend bij met nieuwe functies.

Functies beschikbaar in alle landen:

  • Bekijk je Klarna-aankopen en -transacties

  • Betaal je aankopen

  • Makkelijk contact met Klarna, bijvoorbeeld via chat

Voorbeeld van andere functies die we kunnen bieden, zijn afhankelijk van de versie per land:     

  • Bekijk je transacties met een van onze dochterondernemingen Sofort GmbH, Billpay GmbH en Klarna Inc. Dit gebeurt pas nadat je je bij de diensten van deze ondernemingen hebt aangemeld. De transactiegegevens (zoals bijvoorbeeld naam, adres, bankrekeningnummer/IBAN, sorteercode/BIC, reden van betaling, datum en bedrag, bestelgegevens) worden dan aan Klarna doorgegeven.

  • Bestel- en/of leverstatus en track je pakket

  • Makkelijk retourneren en terugbetaald worden

  • Persoonlijk financieel overzicht en beheer

  • Weergave van relevante informatie, artikelen en gepersonaliseerde aanbiedingen

  • Het uploaden, weergeven en opslaan van transacties, ontvangstbewijzen, afbeeldingen en ander materiaal. 

3. TOON HISTORISCHE TRANSACTIES

Klarna slaat informatie over je eerdere aankopen en transacties op om boekhoudkundige redenen. Door deze voorwaarden te accepteren ga je ermee akkoord dat wij deze gegevens mogen gebruiken om historische transacties te tonen. 

4. AANBIEDINGEN EN ANDERE VOORDELEN

Zo nu en dan heeft Klarna aanbiedingen en andere voordelen voor je zoals korting en mooie aanbiedingen in bepaalde webwinkels, speciale evenementen, early access, samples en giveaways. Welke aanbiedingen en voordelen je ontvangt, is gebaseerd op je geschiedenis met Klarna, zoals het aantal en de waarde van aankopen, of het gebruik van diensten van Klarna.

Zijn er kosten verbonden aan de Diensten?

Het gebruik van onze Diensten is gratis. Houd er rekening mee dat er rente en kosten van toepassing kunnen zijn op het gebruik van een specifieke betaalmethode. Zorg er dus voor dat je de specifieke informatie voor de betaalmethode die je gebruikt controleert. 

Verbetering van de dienstverlening

Wij werken voortdurend aan het verbeteren van onze diensten om je een nog betere gebruikerservaring te bieden. Dit kan betekenen dat we deze voorwaarden moeten wijzigen. In dit geval word je gevraagd de nieuwe voorwaarden te accepteren als je gebruik wilt blijven maken van de Diensten.

Privacy en je persoonlijke gegevens

Om je de Diensten aan te bieden, moeten we je persoonsgegevens verwerken - we raden je aan om onze Privacy statement te lezen voor een meer gedetailleerd inzicht in hoe wij jouw gegevens verwerken en beschermen. 

Cookies en soortgelijke trackingtechnologieën

Voor delen van de Diensten gebruiken we cookies en soortgelijke technologieën om een op maat gemaakte en soepele online ervaring te leveren. Voor gedetailleerde informatie over hoe Klarna cookies en soortgelijke technologieën gebruikt, kun je onze Cookieverklaring lezen. 

Jouw verplichtingen

Je dient altijd de juiste informatie te verstrekken en je eigen en correcte identiteit te gebruiken. Elk gebruik van informatie die niet aan jouw toebehoort of die je om andere redenen niet mag gebruiken, of het gebruik van de Diensten op een niet-voorgeschreven manier, zal worden beschouwd als misbruik. Alle gegevens met betrekking tot misbruik of vermoedelijk misbruik kunnen worden opgeslagen en gebruikt voor toekomstige risicobeoordelingen en voor de bescherming van betrokken partijen. Klarna behoudt zich het recht voor om de Diensten te blokkeren voor verder gebruik.

Als je werk (teksten, afbeeldingen) uploadt of deelt met Klarna, verleen je Klarna een royalty-vrij recht om de inhoud te gebruiken en weer te geven voor het leveren van de Diensten. Wij hebben het recht om geüploade of door jouw gedeelde werken te verwijderen indien wij hiertoe wettelijk verplicht zijn, of indien wij van mening zijn dat deze beledigend, ongepast, onwettig, inbreukmakend op de rechten van anderen of anderszins aanstootgevend zijn. Je bent aansprakelijk voor alle werken die je uploadt of deelt.

Diensten van derden

Sommige functies die je gebruikt, bijvoorbeeld pakkettracking, kunnen diensten van derden omvatten.

Je gebruik van Google Maps in de Klarna App is onderworpen aan de op dat moment actuele Google Maps/Google Earth Additional Terms of Service op https://maps.google.com/help/terms_maps.html en Google Privacy Policy op https://www.google.com/policies/privacy/.

Duur en beëindiging van deze overeenkomst

Deze overeenkomst wordt voor onbepaalde tijd gesloten en geldt tot een van ons de overeenkomst opzegt en kan te allen tijde worden beëindigd.  

Klarna

Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, telefoon: +46 8 120 120 120 00, fax: +46 8 120 120 120 99, e-mail: info@klarna.com, is een Zweedse bank ingeschreven in het Zweedse handelsregister onder registratienummer 556737-0431. Klarna Bank AB (publ) is door Finansinspektionen (de Zweedse financiële toezichthoudende autoriteit) gemachtigd om financiële diensten te verlenen. 

Klachten

Voor klachten is de informatie op www.klarna.com van toepassing. Als je een klacht hebt, kun je je klacht indienen op de website van Klarna (klarna.com) of via de post met het trefwoord "Klacht" naar het adres van Klarna.

Als wij je klacht niet kunnen oplossen, kun je terecht bij de Zweedse Nationale Raad voor Consumentengeschillen (ARN) voor alternatieve geschillenbeslechting, waar Klarna aan deelneemt. Meer informatie vind je op de website van ARN: http://www.arn.se.

Je kunt je klacht ook indienen in elke officiële taal van de Europese Unie via het ODR-platform van de Europese Commissie: https://ec.europa.eu/consumers/odr/. De klacht wordt dan doorgestuurd naar ARN. Je kunt ook per post of persoonlijk contact opnemen met ARN in het Zweeds: Allmänna reklamationsnämnden, Postbus 174, 101 23 Stockholm, Zweden, bezoekadres: Kungsholmstorg 5, Stockholm.

Privacy Statement Klarna

Voor Klarna is jouw privacy belangrijk. Daarom verzamelen en verwerken wij persoonsgegevens altijd op verantwoorde wijze en met jouw privacy in het achterhoofd. Deze Privacy Statement beschrijft hoe wij jouw persoonsgegevens verzamelen en gebruiken wanneer je gebruik maakt van de diensten van Klarna (de "Diensten") en een Klarna Gebruiker wordt. Hierin staat ook beschreven welke rechten je hebt en hoe je ze kunt uitoefenen.

In deze Privacy Statement beschrijven wij de verwerking van persoonsgegevens bij al onze Diensten. Het is daarom belangrijk dat je deze Privacy Statement leest voordat je gebruik gaat maken van onze Diensten. Dit is vooral belangrijk met betrekking tot de onderdelen die gaan over de Diensten die je van plan bent te gebruiken.

Klarna merken en Klarna groep

Sommige van onze Diensten worden geleverd onder andere Klarna-merken, zoals Wavy en SOFORT, en hebben eigen privacy statements. 

Welke informatie verzamelen we?

Informatie die je ons verstrekt. Jij kunt ons informatie over jezelf geven wanneer jij gebruik maakt van een van de Diensten van Klarna, kiest om te betalen met een van Klarna's betaalmethoden, contact met ons opneemt of gebruik maakt van ons klantenportaal ("Gebruikersportaal"). Afhankelijk van welke Dienst je kiest, kan het gaan om:

  • Persoonlijke en contact informatie – naam, geboortedatum, nationaal ID-nummer, aanspreektitel, verzend- en factuuradres, e-mailadres, mobiel telefoonnummer, enz.
  • Betaalinformatie – credit- en debitcard gegevens (kaartnummer, geldigheidsdatum en CVV-    code), factuurinformatie, rekeningnummer, enz.

Je kunt te allen tijde jouw profielgegevens, zoals jouw contactgegevens en andere bewerkbare instellingen, wijzigen. Afhankelijk van het land, kan dit in het Gebruikersportaal of door contact met ons op te nemen. 

Informatie die we over jou verzamelen. Wanneer je gebruik maakt van een van onze Diensten kunnen wij – afhankelijk van welke Dienst jij gebruikt -  de volgende informatie verzamelen:

  • Persoonlijke en contact informatie – naam, geboortedatum, nationaal ID-nummer, aanspreektitel, verzend- en factuuradres, e-mailadres, telefoonnummer, enz.

  • Informatie over goederen/diensten – gegevens over wat je koopt.

  • Financiële informatie – je inkomen, mogelijke uitstaande kredieten, negatieve betalingsregistraties.

  • Historische informatie – je aankoop-, betalings- en kredietacceptatiegeschiedenis.

  • Informatie over communicatie over en weer tussen jou en Klarna – hoe je onze Diensten gebruikt, inclusief webpaginareactietijden, fouten bij het downloaden, methoden van binnenkomst en exit, ontvangstbevestigingen wanneer we contact met je opnemen.

  • Informatie over interactie tussen jou en de winkel - je eerdere contacten met de winkel waar jij winkelt.

  • Apparaatinformatie – bijvoorbeeld het IP-adres, de taal- en browserinstellingen, tijdzone, besturingssysteem, platform en schermresolutie.

  • Geografische informatie – je geografische informatie. 

Wat doen wij met jouw informatie?

Klarna verwerkt persoonsgegevens voor de volgende doeleinden en op grond van de volgende juridische verwerkingsgronden:

Verwerkingsdoeleinde

Juridische verwerkingsgrond

Het leveren van de Klarna Gebruikerserveraing

 

Nakomen contractuele verplichtingen.

Om je identiteit te bevestigen en je persoonlijke en contactgegevens te verifiëren.

 
Nakomen contractuele verplichtingen en om te voldoen aan toepasselijke wetgeving.

Voor het administreren van je betaling en de klantrelatie, bijv. om onze verplichtingen voortvloeiend uit overeenkomsten tussen jou en ons of de winkel en om je van informatie, aanbiedingen, en Diensten die je van ons verlangt te voorzien.

Nakomen contractuele verplichtingen en behartigen gerechtvaardigde belangen.

Informatie in elektronisch formaat naar jou te verzenden (niet-marketing).

Nakomen contractuele verplichtingen, om te voldoen aan toepasselijke wetgeving en behartigen gerechtvaardigde belangen

Om te bepalen welke betaalopties en andere Diensten je worden aangeboden, bijvoorbeeld door het toepassen van interne en externe kredietbeoordelingen.

Nakomen contractuele verplichtingen en om te voldoen aan toepasselijke wetgeving.

Voor interne foutopsporing, data-analyse, testen, onderzoek en statistische doeleinden.

Behartigen gerechtvaardigde belangen.

Zekerstellen dat de inhoud op de meest effectieve manier wordt weergegeven voor jou en op jouw apparaat.

Nakomen contractuele verplichtingen.

Om misbruik van Klarna’s Diensten te voorkomen als deel van de inspanningen om onze Diensten veilig te houden.

Nakomen contractuele verplichtingen, om te voldoen aan toepasselijke wetgeving en behartigen gerechtvaardigde belangen.

Om risicoanalyse uit te voeren, voor fraudepreventie en risicomanagement

Om te voldoen aan toepasselijke wetgeving en behartigen gerechtvaardigde belangen.

Om onze Diensten te verbeteren en voor algemene business development doelen, zoals het verbeteren van kredietrisicomodellen om bijvoorbeeld fraude te minimaliseren, nieuwe producten en functies te ontwikkelen en nieuwe zakelijke kansen ontdekken

Behartigen gerechtvaardigde belangen.

Om te voldoen aan relevante regelgeving, zoals anti-witwas-, en accountancy wetten en regelgeving over kapitaaltoereikendheidseisen.

Voldoen aan toepasselijke wetgeving

 

Specifieke gegevensverwerking in Klarna's Diensten.

De Klarna-Gebruikerservaring.

Om de vlotte Klarna-Gebruikerservaring te kunnen leveren, is onze gegevensverwerking onderverdeeld in een aantal functies. Je kunt meer over deze functies te weten komen in de voorwaarden voor de betreffende functie.

Automatisch invullen van jouw contactgegevens.

Automatisch invullen van jouw contactgegevens kan op twee manieren gebeuren - door jouw interactie en door middel van een cookie. 

Automatisch invullen door jouw interactie.

Tijdens het gebruik van de Diensten, kunnen we je om je persoonlijke en contactgegevens vragen, zoals naam, adres, telefoonnummer, e-mail, geboortedatum of persoonlijk identificatienummer. We bewaren deze informatie in onze systemen en wanneer jij bij ons terugkomt, hoef je alleen basispersoonsgegevens en contactgegevens te verstrekken, zoals telefoonnummer, e-mail, postcode of nationaal ID-nummer (afhankelijk van het land) om ons om de resterende velden in te laten vullen met je andere details.

Automatisch invullen door cookie

Een aanvullende methode om je contactgegevens automatisch te laten invullen, is door herkenning van jouw apparaat (computer, tablet, mobiele telefoon, enz.) via een cookie die we erop hebben geplaatst. In de cookie hebben we je gegevens opgeslagen van eerdere interacties met Klarna. Al deze informatie staat op je apparaat. Raadpleeg onze cookieverklaring voor meer informatie over ons gebruik van cookies. 

Deactivatie van het automatisch invullen.

Je kunt op elk moment kiezen om het automatisch invullen te deactiveren door het selectievakje 'Onthoud mij' uit te schakelen of door contact met ons op te nemen via dataprotectie@klarna.nl.

Aanbiedingen en voordelen

Om jou, als jij een Klarna Gebruiker wordt, aanbiedingen en voordelen te kunnen aanbieden, zoals kortingen, speciale evenementen, pre-toegang tot producten, verkooppromoties, aanbiedingen van winkels, het geven van proefmonsters en weggeefacties, bekijken we je eerdere acties zoals aantal aankopen, aankoopbedragen of gebruik van Klarna Diensten.

Het doel van deze verwerking is om Klarna's aanbiedingen en voordelenprogramma te administreren en je aankopen te beoordelen, zodat we je relevante aanbiedingen doen en voordelen kunnen bieden. De informatie vormt de basis voor Klarna's marketing- en klantanalyse, bedrijfs- en methodeontwikkeling, evenals statistieken.


Binnen het programma voor aanbiedingen en voordelen kunnen Klarna, en Klarna's zakelijke partners namens Klarna, deze informatie gebruiken in postdiensten, sms-berichten, e-mail, sociale media en andere digitale kanalen om met jou te communiceren om aanbiedingen te doen en voordelen te bieden. Klarna en haar zakelijke partners zullen voor dit doel geen direct marketingkanaal (bijvoorbeeld e-mail of sms-berichten) gebruiken als jij je hebt afgemeld (opt-out) voor direct marketing (of als jij daar niet voor hebt gekozen (opt-in) indien dat wettelijk verplicht is binnen jouw markt). 

Gebruikersportaal.

Als jij de web- en mobiele app van Klarna gebruikt, worden aanvullende gegevens verwerkt om de Diensten te bieden die worden aangeboden in de Gebruikersportal.

  • Gepersonaliseerde artikelen en advertenties: Je kunt gepersonaliseerde artikelen en advertenties bekijken op basis van je eerdere aankopen.

  • Gepersonaliseerd Klarna-overzicht: er kan een overzicht worden weergegeven, waar je de status van je Klarna-aankopen kunt bekijken en je aankoopgeschiedenis kunt bekijken, evenals toegang tot terugbetalingen kunt krijgen en betalingstermijnen kunt voldoen en verlengen.

  • Bezorging en pakket tracking: in de Gebruikersportal kan je in sommige gevallen de route van je pakket volgen, waarin Klarna je trackinginformatie verwerkt.

  • Je verbonden bankrekeningen: de personal finance managementdienst biedt jou het voordeel dat je niet alleen een overzicht van Klarna-transacties krijgt, maar je kan ook externe bankrekeningen koppelen. Als je met deze dienst koppelt, zullen wij informatie over je externe bankrekening verwerken, zoals rekeningnummer, bank, historische aankopen op de rekening en beschikbare gelden.

  • Kredietdiensten: voor sommige van je eerdere aankopen kunnen we je krediet bieden op basis van die aankopen, waarvoor Klarna je gekoppelde externe bankgegevens zal raadplegen.

  • In-app winkelen: winkelen via de Gebruikersportal is een manier om Klarna's betaalmethoden in bijna elke winkel te gebruiken. Terwijl jij dit doet, stuurt Klarna de informatie die jij hebt verstrekt door naar de winkel waar je winkelt om je aankoop af te ronden. In sommige gevallen (als de winkel dit vereist), vraagt Klarna jou ook om jouw inloggegevens voor die specifieke winkel in te vullen, informatie die vervolgens door Klarna zal worden verwerkt om de aankoop uit te voeren.

  • Klantenservice: wanneer jij onze klantenservice-dienst via de Gebruikersportal gebruikt, hebben wij toegang tot de informatie die jij verstrekt.

Met je communiceren.

Klarna kan je gegevens gebruiken om relevante informatie over gebruikte of soortgelijke diensten te communiceren en om klanttevredenheidsonderzoeken ten aanzien van onze Diensten te verrichten (bijv. nadat je contact hebt gehad met Klarna’s klantenservice) via e-mail, sms, telefoon of andere middelen.

Klarna kan u eveneens promotieberichten sturen betreffende de Diensten.

U mag hier te allen tijde bezwaar tegen maken. U zult ook op de hoogte gehouden worden van uw bezwaarrecht (blokkeren) steeds als uw emailadres of telefoonnummer hiervoor gebruikt wordt. 

Profilering en geautomatiseerde besluitvorming.

“Profilering" betekent geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens om bepaalde persoonlijke aspecten die met jou te maken hebben te evalueren, bijvoorbeeld om aspecten van je economische situatie of je voorkeuren te analyseren of te voorspellen. We profileren de gegevens die we over jou hebben om te beslissen welke marketingcontent interessant voor jou is (en je kunt natuurlijk altijd bezwaar maken tegen dergelijke marketing). Om kredietaanvragen effectief en op verantwoorde wijze af te handelen, profileren wij ook je gegevens als je een krediet aanvraagt. 

"Geautomatiseerde besluitvorming" betekent dat we bepaalde diensten aanbieden, zoals kredietverlening uitsluitend op basis van automatische middelen, zonder interactie van een van onze medewerkers. Door dit geautomatiseerd te maken, verhogen we de objectiviteit en transparantie bij het aanbieden van die Diensten. Deze beslissingen zijn gebaseerd op je aankoopgeschiedenis en eerdere betalingen aan ons, samen met informatie over jou ontvangen via kredietreferentie. Je hebt altijd het recht om een geautomatiseerde beslissing aan te vechten en een Klarna-medewerker naar jouw zaak te laten kijken.

Met wie kunnen wij je informatie delen?

We nemen alle redelijkerwijs mogelijke contractuele, juridische, technische en organisatorische maatregelen om te verzekeren dat je gegevens veilig en met een toereikend niveau van bescherming worden behandeld wanneer wij je informatie overdragen aan, of delen met geselecteerde partijen zoals hieronder beschreven. 

Leveranciers en onderaannemers.Klarna kan delen van je persoonsgegevens delen met leveranciers en onderaannemers om onze contractuele verplichtingen tegenover jou na te komen en voor andere doeleinden beschreven in deze Privacy Statement. Voordat we een leverancier of onderaannemer inschakelen, zorgen we ervoor dat deze voldoen aan onze hoge privacy normen.

Winkeliers. Klarna deelt delen van je gegevens met de winkel die je bezoekt of waar je een aankoop doet. Dit om de winkel in staat te stellen om je aankoop en je relatie met de winkel af te handelen en te beheren, jou de goederen te sturen, om te gaan met geschillen en om zijn klanten te profileren in categorieën zoals naar leeftijdsgroepen of geslacht, maar ook om fraude te voorkomen. De persoonsgegevens die met een winkel worden gedeeld, zijn onderhevig aan het privacy beleid en de praktijken van de winkel.

Kredietinformatiebureaus en andere aanbieders van dergelijke diensten. Je persoonsgegevens kunnen worden gedeeld met kredietinformatiebureaus, leveranciers van identificatiediensten en fraudepreventiebureaus om je kredietwaardigheid te beoordelen wanneer je gebruik wilt maken van een van Klarna's betaalmethoden, voor het bevestigen van je identiteits- en adresgegevens en om jou en andere klanten tegen fraude te beschermen. Betalingsgedrag kan terug worden gerapporteerd aan het kredietinformatiebureau. In sommige landen kan ook een beperkte gegevensopvraag worden uitgevoerd voordat jij een van Klarna's betaalmethoden aanvraagt met als doel een op maat gemaakt aanbod van betaalmethodes weer te geven. De kredietinformatiebureaus, leveranciers van identificatiediensten en fraudepreventiebureaus die we gebruiken, worden hier vermeld. 

Klarna groep. Je informatie kan worden gedeeld met bedrijven binnen de Klarna-groep.  

Autoriteiten. Klarna kan de benodigde informatie bekendmaken aan autoriteiten zoals de politie, belastingdiensten of andere autoriteiten als dit wettelijk verplicht is of jij daarmee instemt. Doeleinden als anti-witwassen en het bestrijden van het financieren van terrorisme zijn voorbeelden van wettelijk verplichte informatiedeling.

Logistiek en transportbedrijven. Logistiek- en transportbedrijven die de goederen leveren die je hebt besteld (alleen geldig voor gebruikers van het web en mobiele apps). 

Incassobureaus. Klarna kan ook informatie delen bij de verkoop van onbetaalde schulden aan derden, bijvoorbeeld aan incassobureaus. 

Desinvesteren.

  • In het geval dat Klarna een bedrijf of activa koopt of verkoopt, kunnen we je persoonsgegevens delen met de beoogde koper of verkoper van zulk bedrijf of zulke activa.

  • Als Klarna of een substantieel deel van al haar activa wordt overgenomen door een derde partij, mogen persoonsgegevens van Klarna’s klanten worden gedeeld en overgedragen.

Voordat in het kader van een desinvestering gegevens worden gedeeld, zal Klarna ervoor zorgen dat er adequate vertrouwelijkheidsverplichtingen van kracht zijn. 

Waar slaan we je persoonsgegevens op?

We streven er altijd naar om je persoonsgegevens binnen de EU/EER te verwerken. In bepaalde situaties kunnen de gegevens worden overgedragen naar, of verwerkt in, een bestemming buiten de EU/EER door een onderneming binnen de Klarna Groep of door een leverancier of onderaannemer. Klarna is toegewijd om altijd je gegevens te beschermen. Klarna neemt alle redelijkerwijs mogelijke contractuele, juridische, technische en organisatorische maatregelen om zeker te stellen dat je gegevens veilig en met een beschermingsniveau worden behandeld dat kan worden vergeleken met en dat op zijn minst gelijk is met het niveau van bescherming dat binnen de EU/EER geldt.

Hoe lang bewaren wij je persoonsgegevens?

We verwerken je persoonsgegevens zo lang als nodig is om onze contractuele verplichtingen tegenover jou na te komen en in overeenstemming met wettelijke bewaartermijnen of zo lang als nodig is voor het behartigen van onze gerechtvaardigde belangen. Wanneer we je gegevens bewaren voor ander doeleinden dan naleving van onze contractuele verplichtingen, zoals voor anti-witwas, accountancy en kapitaaltoereikendheidseisen, doen we dat alleen zolang is toegestaan voor het behartigen van onze gerechtvaardigde belangen of zolang noodzakelijk is en/of wettelijk is voorgeschreven voor het betreffende doel.

 

Je rechten tot inzage, correctie, verwijdering en om een klacht in te dienen

  • Recht tot inzage. Je kunt een kopie opvragen van jouw persoonsgegevens indien je wilt weten welke persoonsgegevens wij van jou hebben. 
  • Recht op correctie. Je hebt het recht om foutieve en/of incomplete informatie over jezelf te corrigeren.
  • Recht op verwijdering. Je hebt het recht om te verzoeken om verwijdering van je persoonsgegevens voor zover deze gegevens niet langer nodig zijn voor het doel waarvoor ze zijn verzameld. Let wel, omdat Klarna een bank is hebben we verplichtingen die verhinderen dat we bepaalde persoonsgegevens meteen verwijderen. Deze verplichtingen vloeien voort uit accountancy- en belastingwetten, bankregelgeving, regelgeving tegen witwassen en financieren van terrorisme, alsook consumentenwetten. In dat geval zullen we de betreffende gegevens voor gebruik blokkeren.
  • Recht om een klacht in te dienen. Je hebt het recht om een klacht in te dienen bij een toezichthoudende instantie.

Voor een aantal specifieke functies heeft Klarna jou de mogelijkheid geboden om je daarvoor af te melden (opt-out). Wij zullen je individuele keuze altijd respecteren.

Hoe zit het met cookies en dergelijke volgtechnologieën?

We maken gebruik van cookies en dergelijke technologieën om je een op maat gemaakte en goed werkende online ervaring te bieden. Lees onze cookieverklaring voor gedetailleerde informatie over hoe Klarna cookies en dergelijke technologieën gebruikt.

Update van deze Privacy Statement als gevolg van verbetering van onze Diensten

We werken voortdurend aan de verbetering van ons aanbod, zodat jij een nog vlottere gebruikerservaring kan krijgen. Dit omvat zowel veranderingen in bestaande diensten als nieuwe diensten. Daarom is het belangrijk dat je deze Privacy Statement leest elke keer dat je een Klarna Dienst gebruikt, aangezien de verwerking van persoonsgegevens kan verschillen van de vorige keer.

Zo kun je ons bereiken.

Klarna Bank AB (publ) is geregistreerd in het Zweedse handelsregister onder registratienummer 556737-0431 met hoofdvestiging aan de Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Zweden.

Klarna heeft een functionaris voor de gegevensbescherming en een privacy team; een toegewijd team van specialisten op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens. We nemen de bescherming van persoonsgegevens serieus en hebben daarom ook een team binnen onze klantenservice dat zich bezighoudt met de bescherming van persoonsgegevens. Je kunt Klarna’s privacy teams bereiken via dataprotectie@klarna.nl.

Klarna Bank AB (publ) is de verantwoordelijke entiteit voor het verwerken van je persoonsgegevens zoals hierboven beschreven. Het verwerken van persoonsgegevens door Klarna Bank AB (publ) valt onder Zweedse regelgeving voor bescherming van persoonsgegevens.

Surf naar www.Klarna.com voor meer informatie over Klarna. 

Deze Privacy Statement is voor het laatst op 20 december 2018 gewijzigd.